П`ятниця, 17.05.2024, 04:46
Радіо
www.radiobells.com #radiobells_script_hash
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Для вчителів та батьків [7]
Для вчителів [2]
Методичний портал
Корисна інформація

Найкращі інтернет-ресурси для вчителів початкових класів

Навчально-методичний кабінет

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 68
Міні-чат
Корисні посилання

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Для вчителів та батьків

Вміємо читати швидко
06.11.2017, 10:09

Автор: Сташевська Наталія Василівна

Навчальний заклад: Зеленодольська загальноосвітня школа I-IIIст. №2

Тема: Вміємо читати швидко

Спрямування: вчителю початкових класів

Мій досвід базується на науково-методичному фундаменті,  містить передові педагогічні ідеї, власні знахідки й напрацювання. Підвищуючи свій професіоналізм, я намагаюся орієнтуватися в широкому спектрі сучасних інноваційних проектів, ідей, напрямків, використовувати найефективніші освітні технології, що дає можливість модернізувати навчально-виховний процес, забезпечити його пошуковий та дослідницький характер.

Я переконалася, що учні краще навчилися аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло використовувати набуті навички. Виріс інтерес дітей до читання. Діти навчилися критично мислити, формулювати свою думку.

Завдання предмета читання – формувати навички свідомого, правильного,  виразного читання, закріплювати та удосконалювати їх, а також виробляти прагнення до самостійного читання, розвивати мислення, виховувати  дітей.

Читання – основа опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам`ять, уява, слухові та звукові аналізатори. Дітям непросто поєднувати водночас зорове сприйняття букв і вимову звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи технікою читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює зміст. Швидко втомлюється. Тому розвиток техніки читання та розуміння прочитаного пов`язані і мають здійснюватися одночасно.

Читання взагалі буває двох видів: читання вголос і читання мовчки (про себе). Яку ж роль мають відігравати у навчанні ці різновиди читання? Як одне, так і друге читання має велике значення і в навчанні, і в житті людини. Обидва види читання мають певні особливості, кожен з цих видів має властиву йому перевагу, а тому недооцінювати будь-який з них або надавати перевагу якомусь видові читання в практиці початкової школи буде в однаковій мірі неправильним.

У чому ж полягають особливості кожного з видів читання?

Голосне читання є основним засобом, щоб взагалі навчитися читати, стати письменною людиною. Воно сприяє розвиткові живої усної мови, виховує вміння говорити правильно, виразно. Читання вголос дає можливість учням із розвиненою більше слуховою пам’яттю краще запам’ятати читаний матеріал. При голосному читанні вчитель має можливість виявити і перевірити уміння учнів правильно читати.

Голосне читання запобігає виробленню шкідливої звички читати не весь текст, а тільки дещо з нього, задовольняючись з загальної орієнтації в прочитаному, замість глибокого засвоєння його; отже, привчає до уважнішого і вдумливішого читання. Таке читання необхідно для слухання його іншими (виступи, доповіді, художнє читання і ін.).

Є ряд творів (вірші, байки, загадки, казки), що розраховані тільки на голосне читання і дістають своє смислове і зовнішнє оформлення тільки при читанні вголос. Читаючи вголос, учитель дає учням зразки правильного, виразного читання.

Треба сказати, що при читанні вголос ми робимо складнішу роботу, ніж при мовчазному читанні, бо витрачаємо енергію на вимову, на слухання. Читаючи вголос, учень витрачає енергію й увагу на самий процес читання. Він пильнує за тим, щоб не помилитися при читанні, правильно вимовити слова, відтворити інтонацію, і це приковує до себе увагу учня часом в більшій мірі, ніж зміст. Спостереження над практикою читання учнів початкової школи вголос і мовчки доводять, що учні І-ІІ класів читають про себе повільніше, ніш вголос.

Розуміння читаного про себе в молодших класах початкової школи нижче, ніж при читанні вголос. Учні III-IV класів, навпаки, мовчки читають швидше, ніж вголос. Розуміння читаного при мовчазному читанні в III-IV класах поступово підвищується. Звідси цілком природно, що доросла людина читає здебільшого мовчки, бо таке читання дорослої (грамотної) людини економніше, продуктивніше, ніж читання вголос, і мовчки – повинно бути свідомим.

На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця, вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту (зміст легкий чи складний, цікавий – нецікавий), образ слова (шрифт, чіткість друкування), розвиток антиципації – вміння передбачити наступні літери, слово. Вдосконаленню цього процесу сприяють стимуляція до швидкого читання, систематичний облік і регулювання швидкості.

У ході читання відпрацювати інформацію допомагають три блоки: зоровий аналізатор (сприйняття тексту рухом очей), мовний (інформація промовляється – артикулюється), слуховий (слухається мовленнєвий переказ сприйнятого). Від ступеня розвитку зорового, мовленнєвого та слухового аналізаторів залежить і активність пізнавальної діяльності. Мовленнєвому розвитку  учнів сприяють ігри. Якщо ми хочемо навчити думати, треба навчити придумувати.

Значення контролю у формуванні навички швидкого і свідомого читання важко переоцінити. Зникають труднощі в читанні, страх і невпевненість учнів, з`являється інтерес до читання. Набуття учнями необхідної для успішного навчання техніки читання дає певні гарантії у тому, що діти не будуть виключені з навчальної діяльності. А це дасть можливість зберегти у середній ланці їх якісну успішність.

Швидке читання активізує процеси мислення і є одним із засобів удосконалення навчального процесу для різних рівнів навчання, від початкової до середньої школи.

Формування читацьких навичок у молодшому шкільному віці – складний і багатогранний процес, який потребує спільних зусиль як вчителів, так і батьків. Книга – “володар дум”, вихователь, вона сприяє формуванню громадянського і морального обличчя людини. Щоб цей засіб був дійовим, читання має стати неодмінною потребою кожного молодшого школяра. Бо ж читання є і завжди буде основною формою засвоєння і нагромадження людством знань, набуття найрізноманітнішої змістової та емоційної інформації. Але читання стане щоденною потребою лише тоді, коли вчитель виховає любов до нього.

Читання – це важливий спосіб засвоєння життєво важливої інформації, запорука успішної інтеграції особистості у світову культуру, у систему тих цінностей, норм, традицій, які характеризують суспільство. Водночас саме рівень культурної компетентності громадян  визначає економічний розвиток країни, її національну безпеку та конкурентноздатність.

Кількість дітей, які погано читають, збільшується в усіх країнах. І тому, варто приділяти велику увагу читанню молодших школярів, виконувати з учнями вправи і завдання, які допоможуть удосконаленню швидкості читання.

Техніка читання охоплює такі компоненти, як спосіб читання, правильність, виразність, темп. Кожний з них окремо і в сукупності підпорядкований найголовнішій стороні читання, тобто розумінню тексту.

Правильним читання вважається тоді, коли школяр безпомилково вимовляє всі звуки рідної мови, правильно ставить наголос у словах, не повторює окремих звуків, складів, не пропускає слів у рядках і самих рядків.

Треба пам`ятати, що якості читання взаємопов`язані, взаємозумовлені. Удосконалення однієї з них веде до поліпшення іншої. Недоліки якоїсь з ознак читання впливають на якісну характеристику  уміння читання.

Навичка читання – найважливіша з усіх, якими мають оволодіти учні початкової школи. Без швидкого й свідомого читання неможливе навчання з усіх інших предметів. Швидкість читання – головний фактор успішності. Учні, які повільно читають, як правило, і повільно пишуть. Учитися успішно, з задоволенням, без перевантажень діти будуть тоді, коли навчаться читати і писати швидко.

Навчити дітей читати – одне з найголовніших завдань школи. Найбільш продуктивним у формуванні читацьких навичок є молодший шкільний вік. В.А.Сухомлинський звернув увагу: «Якщо в початковій школі діти мало читали, мало мислили, у них складалась структура малодіяльного мозку».

Навчити по-справжньому добре читати непросто. Необхідно створити для дитини сприятливі умови, забезпечити кваліфіковане керівництво  навчанням, основою якого є знання особливостей процесу читання, володіння ефективними методами й прийомами.

Я систематизувала спеціальні вправи, спрямовані на формування навички швидкого читання. Їх впровадження – доріжка для успішного вдосконалення навички читання, яке можливе за умови систематичного і послідовного використання таких вправ на уроках читання, рідної мови, розвитку мовлення. Запропоновані завдання є тільки складовою частиною всієї системи, яка дає змогу вдосконалити швидкість читання молодших школярів і зробити навчання читання живим і цікавим процесом для маленьких дітей, викликати в них бажання вивчати курс «Читання».

Подолання технічних труднощів у набутті навички читання повинно здійснюватись на основі систематичного використання спеціальних вправ і текстів прикладного характеру, які б дали змогу учням вправлятися у подоланні труднощів початкового етапу освоєння техніки. Це допоможе досягти такого рівня читання, який дає змогу читачеві одержати задоволення від здійснюваної діяльності.

Читання є складною взаємодією між чуттєвим сприйманням тексту (зором) та розумовими операціями, що дають змогу інтерпретувати графічні символи, розуміти написане. Ці два аспекти процесу читання взаємопов`язані й взаємозалежні, тому й навчання необхідно спрямовувати на вдосконалення обох аспектів.

Особливості роботи над удосконаленням навичок читання на сучасному етапі полягають в широкому застосуванні:

  1. передових методів і прийомів навчання дітей читанню;
  2. нових технологій передового педагогічного досвіду;
  3. закономірностей формування читацьких навичок, оволодіння механізмом і технікою їх освоєння;
  4. взаємозв’язку читання і розвитку мовлення;
  5. враховуючи психологію молодших школярів, потрібно добиватися активної свідомої участі кожного на уроці, домагаючись чіткого, зрозумілого, правильного читання.

Сучасний урок неможливий без співпраці, співавторства вчителя та учнів. Побачити, підтримати кожну дитину, намагатися створити таку атмосферу, коли кожен робить стільки кроків, скільки зможе, але обов`язково піднятися на одну сходинку вгору – ці завдання я ставлю перед собою. На кожному уроці має бути щось незвичайне, оригінальне. Але мета буде досягнута тоді, коли вчитель вміє вибрати з уже відомих і накопичених особисто ним матеріалів та прийомів найбільш вдалі й потрібні в даних умовах для даного класу.

І тоді можливий результат.

Треба не скупитися говорити дітям, що вони найрозумніші, найгарніші, намагатися дати емоційний заряд упевненості, адже від того, що в тебе вірять, тебе люблять, виростають крила.

Велику роль у навчанні швидкому читанню відіграє зразок вчителя. Темп його читання – взірець, до досягнення якого мають готувати себе учні. Темп читання повинен забезпечити розуміння прочитаного.

На швидкість читання впливає довжина слова, його зміст, зручність чи незручність для вимови. Цікавий текст викликає інтерес до читання, що поліпшує техніку читання в цілому.

Враховуючи психологію молодших школярів, потрібно добиватися активної, свідомої участі кожного на уроці. Керуючи навчанням читати, вчителеві слід пам’ятати, що у дітей молодшого шкільного віку переважає слухова пам’ять, підкріплена зоровим сприйняттям. Тому важливим засобом формування читацьких навичок є систематичне голосне читання учнів.

Читання вголос – це не тільки метод розвитку в школярів пізнавальної активності, а й засіб осмислення змісту прочитаного, потреба духовного спілкування, спосіб вправляння у засвоєнні навичок швидкого, виразного і свідомого читання.

Види самостійних робіт на уроках читання

  1. Читання мовчки,  вголос, пошепки, комбіноване,  під рахунок, під стукіт олівця.
  2. Читання «ланцюжком» (реченнями чи абзацами).
  3. Читання зі скороченням тексту. Підготовка до стислого переказу.
  4. Читання в особах усього тексту чи окремих діалогів.
  5. Комбіноване читання (починає вчитель, читає до кульмінаційного моменту, далі учні дочитують самостійно).
  6. Відшукування частини тексту, яка відповідає малюнку, прислів`ю.
  7. Відшукування описів, міркувань, розповідей.
  8. Читання і переказ прочитаного за допомогою жестів, міміки, пози.
  9. Гра «Жива картинка» (робота в парах). Один учень читає, інший мімікою реагує на почуте.
  10. Виразне читання оповідання за власним вибором.
  11. Наскрізне читання з визначенням незрозумілих, складних слів.
  12. Читання з виписуванням слів для практичного словника (за темами “Осінь”, “Зима”, “Весна”).
  13. Вибіркове читання за завданням учителя.
  14. Ігри “Буксир”, “Блискавка”, “Зарубка”, “Ехо”.
  15. Читання нового тексту підготовленими учнями.
  16. Ділення тексту на частини згідно даного учителем плану.
  17. Конкурс на краще прочитання вірша.
  18. Читання уривку, складання питань.
  19. Перебудова деформованого плану відповідно до тексту.
  20. Переказ змісту прочитаного (детально, стисло, за планом,за опорними словами і виразами, за серією малюнків, від імені дійової особи).
  21. Складання характеристики дійової особи.
  22. Тестування, короткі відповіді на запитання до тексту (письмово).

Творчі завдання на основі прочитаних текстів

  1. Придумати власні запитання, назви  до прочитаного тексту.
  2. Скласти власну кінцівку тексту, доповнити новими епізодами, змінити місце події.
  3. Скласти рекламу, слоган, віршик із запропонованими римами.
  4. Написати лист героєві твору.

Постійний прийом навчання швидкого  читання – багаторазове прочитування тексту в класі.

Учити дітей аналізувати. В процесі повторного перечитування ставити питання і завдання. Повторне перечитування має на меті допомогти учням аналізувати твір за будовою.

У багатьох дітей молодшого шкільного віку артикуляційний апарат погано розвинений, вони розмовляють тихо, невиразно. З метою покращення артикуляції на кожному уроці проводжу тренування у читанні скоромовок, чистомовок. На матеріалах чистомовок та скоромовок можна тренувати не тільки дикцію, а й швидкість, модуляцію сили голосу, логічні наголоси, паузи, міміку, настрій.

Крім настанов щодо правильного дихання слід застосовувати вправи для його розвитку. Серед них – гра в загадки, скоромовки; заучування і проговорювання прислів’їв і приказок.

Скоромовки і чистомовки

Багато учнів початкових класів не вміють регулювати своє дихання. У частини дітей недостатньо розвинута артикуляція для чіткого читання окремих звуків.

Щоб усунути негативні фактори, що гальмують процес читання, рекомендую проводити на уроках розучування скоромовок і чистомовок. Вони налагоджують ритмічність дихання.

Вправи для розвитку мовленнєвого апарату

  1. Чергування швидкого видиху через ніс і повільного видиху ротом.
  2. Піддування смужок паперу. На картонну основу наклеїти смужки тонкого паперу.
  3.  Учень тримає на рівні очей, вдихає повітря носом, а видихає так, щоб смужки рухалися.
  4. Для контролю глибокого короткого дихання робота з скоромовками. Секундний видих, пауза, прочитати на видиху першу частину скоромовки, пауза, вдих, на новому видиху читати другу частину.
  5. Вимова скоромовок у заданному темпі. Робити наголос кожного разу на іншому слові.

«Надування кульки»

Імітуємо кульку руками. Набираємо повні груди через ніс повітря і різко з напругою вдихаємо ротом повітря і так до 5 разів. З кожним разом повільніше і обережніше, щоб кулька не лопнула. А потім сплеском у долоні створюємо відчуття того, що кулька лопнула.

«Ловля комарика»

  • Комарик зліва! Дз-дз-з-з! (плескають зліва);
  • Комарик справа! Дз-дз-з-з! (плескають справа);
  • Комарик перед носом! Дз-дз-з-з! (плескають перед носом).

«Котик облизує сметану»

Розвиток дихання – одна з основних вимог виразного читання. Уміння набирати своєчасно і вдосталь повітря забезпечить варіювання голосу.

Учням слід казати, що для поповненням легень повітрям, необхідним для читання, потрібно використовувати паузи – великі і малі. Це значить, що треба намагатися набирати повітря не тільки по закінченні речення, а й до його завершення, використовуючи короткі зупинки.

Вправи дихальної гімнастики

Правильна поза (плечі не піднімати, рука на діафрагмі). Швидко вдихнути через ніс – на звук [а] видихнути. «Нюхаємо квіточку», «Мамині парфуми». Вдихати – видихати, рахуючи до 3, до 5, до 10 (швидко і глибоко зробити вдих носом, видих – повільно носом).

«Задути свічку», «Здути сніжинку з долоні», «Дмухнути на кульбабу», «Шум лісу», «Задзижчати, як джміль», «Засичати, як гусак», «М`яч лопнув», «Свист вітру».

В першому класі для розвитку дихальної системи надуваємо повітряні кульки (без імітації).

«Сорока-брехунка» – повітря виштовхується з силою, ривками з звуками [кр].

«Дударики». Глибоко вдихнути, затримати дихання і видихати різко маленькими порціями.

Співати склади: ла-ло-лу-ли-лі-ле-лу, да-до-ду-ди-ді-де-ду, ба-бо-бу-би-бі-бе-бу.

Вправи з імітаційними рухами для артикуляційного апарату

«Рись»

  • – Бачиш, Ромцю, люта рись!
  • – Р-р-р-р
  • – М’ясо з’їла, кістку – гризь!
  • – Р-р-р-р
  • – Ромцю, Ромцю, стережись!
  • – Та за грати не берись!

«Дражнимо мавпочку». (Підняти нижню губу так, щоб було видно зуби. При цьому верхня губа стає ніби квадратною).

«Цокіт копит конячки». (Дзвінкий цокіт робимо язиком відштовхуючись від твердого верхнього піднебіння).

Посмішка, подив.

Витягнути губи трубочкою.

«Песик утомився». Опустити голову і випустити вниз, розслабленого язика понижче, розслабити шию.

Ось такі чистомовки я придумала:

  • Жа-жа-жа – в цирку бачив я моржа.
  • Жи-жи-жи – ти неправди не кажи.
  • Же-же-же – я втомився уже.
  • Жу-жу-жу – чистомовку я кажу.
  • Ша-ша-ша – швидко скаче лоша.
  • Ши-ши-ши – красивіше пиши.
  • Шу-шу-шу – форму я ношу.
  • Та-та-та – в класі чистота.
  • Те-те-те – деревце росте.
  • То-то-то – граємо в лото.
  • Ва-ва-ва – зеленіє трава.
  • Ду-ду-ду – граю я в дуду.
  • Ди-ди-ди – читаю склади.
  • Са- са-са – на траві роса.
  • Сі- сі- сі – мисаранні всі.
  • Ко- ко- ко – пийте, дітки, молоко.

Мишка в шпарці шурхотить.

За вікном щось шелестить.

Страшно… Щурюсь. Жмурюся.

Смішно! Щиро сміюся!

Загадки, прислів’я вводжу в тканину уроку як супровідний матеріал. Вони урізноманітнюють прийоми навчальної роботи, вносять до навчального процесу елементи гри. Їх також  слід використовувати як дидактичний матеріал при вдосконаленні техніки читання, виробленні літературної вимови.

Щоб прислів’я стали надбанням учнівського мовлення, треба постійно заохочувати дітей до заучування їх напам’ять, час від часу згадувати про них, відновлювати в пам’яті і спонукати до введення в усне мовлення.

Для  вдосконалення навички читання необхідно вчити дітей переглядати текст – знаходити потрібну інформацію, не читаючи весь текст, а лише пробігаючи очима по ньому. Виконання цього завдання потребує іншої роботи очей, ніж та, до якої діти звикли. М`язи очей навчилися тримати рядок – рухатися зліва – направо. Далі треба навчитися інших рухів очей – зверху – вниз, по діагоналі. А допоможе нам в цьому гімнастика для очей.

Для зняття втоми виконуємо такі вправи:

  1. Дивитися вдалину перед собою 2-3 секунди. Поставити палець на відстані 25-30 см від очей,  дивитися на нього 3-5 секунд, опустити руку, знову подивитися вдалину.
  2. Вести олівець від відстані витягнутої руки до кінчика носа і назад.
  3. Відкритими очима повільно малювати «вісімку» в просторі: по горизонталі, по вертикалі.
  4. Не повертаючи голови, перевести погляд у лівий нижній кут, у правий верхній кут, у правий нижній, у лівий верхній.

Вчити переглядати текст починаємо із вправ, які не передбачають складного змістового аналізу, а формують навичку вихоплювати поглядом певні елементи тексту за їх зовнішніми ознаками

Пошук – основа гри. Важливу роботу діти виконують з задоволенням.Об`єкти пошуку при перегляданні тексту можуть бути різними. Такі завдання добре підходять для роботи в парах.

Переглядання тексту

Знайти:

  • визначити  кількість  абзаців на сторінці;
  • слово з великої букви;
  • слово, яке часто повторюється;
  • найдовше чи найкоротше слово в тексті;
  • слова важкі у вимові;
  • слова, які не можна переносити;
  • слова, які підказують темп читання;
  • слово на задане вчителем чи учнем правило;
  • питальні чи спонукальні речення;
  • III, V cлово в зазначеному рядку;
  • пробігти очима зверху вниз і знайти перше в рядку слово, яке починається з вказаної учителем букви;
  • речення, в якому передана головна думка тексту;
  • складні слова,  які записані на дошці;
  • знайти слова в яких є  2,3,4 склади;
  • слова, що починаються буквами, які позначають голосні звуки;
  • найкрасивіше місце в оповіданні або вірші;
  • за початком або кінцем речення;
  • речення, яка стало приказкою;
  • слова і вирази, за допомогою яких можна намалювати усний портрет;
  • слова, близькі або протилежні записаним на дошці;
  • слова і вирази, які можна використовувати при написанні твору;
  • уривок, який потрібно прочитати презирливо, строго, з досадою, з  насмішкою, радісно, весело, сумно.

Миттєве сприймання слова

Короткі, часто вживані, добре відомі слова треба навчитися швидко впізнавати вже в перші роки навчання. Далі роботу ускладнюємо – поступово пропонуємо загальновживані слова з більшою кількістю букв.

та    ми    ви    ти    не    ні    бо    по    то    до    що    її

ця    ці     за    як    ті    те     ще   же    це   он    от     як

мак   рак   лак   гак   бак   бак   бик   бік   бук   бур

рука   мука   роса   липа   мило   рука   лоза   тато   лото

трава   слива   слава   ранок   слово   вікно   школа

сорока   ворона   корова   молоко   малина   дитина

собака   ворота   корона    золото    калина   дивина

В першому класі я використовувала елементи технології В.Н.Зайцева (за основу береться не морфемний принцип, а складовий). Він рекомендує враховувати те, що більшість дітей, які погано читають – меланхоліки і сангвініки. Це бажано пам`ятати при формуванні навичок читання, щоб впливати на вихованців і досягти позитивних результатів .

Систематично працювали за складовими таблицями Зайцева (індивідуальні для кожної дитини) з завданням прочитати зверху – вниз, знизу – вверх, зліва –направо, по діагоналі, вказаний за порядком стовпчик, рядок заспівати під задану мелодію чи музичний супровід. Колективно виготовляли  тематичні плакати – таблиці (у дод. Пошук «Слово-зображення»).

Таблиці для розчитування

       сна        сно        сну        сни        сні        сне
       нва        нво        нву        нви        нві        нве
       нла        нло         нлу        нли        нлі        нле
       нка        нко        нку        нки        нкі        нке
       нпа        нпо        нпу        нпи        нпі        нпе
       нра       нро        нру        нри        нрі        нре
       тва         тво        тву        тви        тві        тве
       тла        тло        тлу        тли        тлі        тле
       тра        тро        тру        три        трі        тре
       тка        тко        тку        тки        ткі        тке
        тпа        тпо        тпу        тни        тні        тне
       тса        тсо        тсу        тси        тсі        тсе
Б`Я Б`Ю Б`Є Б`Ї
П`Я П`Ю П`Є П`Ї
В`Я В`Ю В`Є В`Ї
М`Я М`Ю М`Є М`Ї
Ф`Я Ф`Ю Ф`Є Ф`Ї
Р`Я Р`Ю Р`Є Р`Ї

Слова – «Блискавки»

Спочатку запропонувати прочитати миттєво короткі слова, потім- довші, але час показу-демонстрації не змінювати. Демонстрація блоків слів (4-5 слів) протягом 1-2 секунд.

Картки – блискавки можна використовувати як для фронтальної роботи, так і для індивідуальної. Ці вправи необхідні для розвитку швидкості зорового сприймання, формують навичку сприймати слово миттєво.

Можна вибирати слова із нового тексту, який запланований для уроку,окремі значущі частини слова: префікси, суфікси, словникові слова, антоніми, синоніми, слова, які не можна переносити.

Школярі будуть швидше читати слова з знайомими частинами. Ця робота корисна для формування вмінь аналізувати слово, виконувати словотворчі вправи, для розвитку орфографічної уваги.

При підборі карток важливо правильно визначити складність матеріалу. Повторні покази з одинаковою швидкістю виконувати доти, доки учні зможуть прочитати ці слова без помилок.

Картки з групами слів використовую аналогічно, не збільшуючи часу показу.

Доцільно спочатку давати дітям можливість уважно придивитися до правопису, відпрацювати правильність вимови, а вже потім запропонувати завдання на швидкість.

Вправа «Вундеркінд»

Вчитель пропонує прочитати текст максимально швидко, рахуючи про себе слова. Діти водночас мають усвідомити і зміст, після закінчення підрахунку слів назвати число прочитаних слів і відповісти на запитання, поставлені перед читанням тексту.

Значно гальмує розвиток читання слабка оперативна пам`ять, невеликий обсяг зорового сприймання. Дуже ефективно тренувати оперативну пам`ять за допомогою зорових диктантів. Тексти цих диктантів та методика їх впровадження були розроблені професором І.Т.Федоренком. Творчий доробок харківського вченого І.Т. Федоренка вперше було опубліковано в журналі «Початкова школа» (№1, 1982 року). Він запропонував систему вправ для вдосконалення навички читання школярів, використовуючи яку вчитель зможе навчити дітей швидко читати. Слід зазначити, що при цьому швидкість читання вголос і мовчки молодших школярів значно перевищують програмові норми.

На роботу з усіма наборами витрачається близько двох місяців. За цей час оперативна пам`ять розвивається настільки, що більшість дітей може легко прочитати, запам`ятати і без помилок записати речення з 8-9 слів.

Використання системи вправ дає можливість не тільки перевищити норми читання, а й виробити навичку якісного запам`ятовування складних текстів після разового опанування.

Вправи для розвитку периферійного зору

  1. Чим відрізняються ці пари карток?

а е с т н и с                          а е с т н е с

о н и е м т                           о к і е м т

б в а т п л к                         б в о т п м к

  1. Гра «Чарівники» –прогнозування змісту тесту. Прочитати текст, який видно не повністю. Про що він?
  2. Закреслити букву м:
    •  Асмрлмувямлтмьртмншмлд
  3. Скільки разів зустрічається кожна буква?
а и н о а к л а а с а  
к л т к е г к и ь ю к  
ч м и т ь м б м к й м  
в а л ш л в л г ч з л  
  1. «Вправний математик».

Дивитися в центр фігури, назвати всі числа, визначити суму тих, що стоять в парах, не переводячи очей з центру.

         2              4

 

3                             7

5                                      8

1                             6

0            5

  1. Таблиці Шульте використовую індивідуальні для роботи в парах (сусіди за партою) і одна таблиця – демонстраційна (для колективної, фронтальної роботи). Спочатку всі цифри в таблиці одного кольору, пізніше  –  різного кольору.

Знайти цифри в порядку зростання і в порядку спадання.

1 3 6 4 17
9 14 8 21 12
23 10 24 15 5
 2 19 11 7 25
18 13 22 16 20

Для розвитку фотографічної пам`яті використовую прийом, описаний А.В.Ігнатенком. В своїй праці «Як стати феноменом» він пропонує багато вправ для розвитку різних видів пам`яті.

Накреслити квадрат, розділити його на дев`ять клітинок. В кожній клітинці написати цифри чи букви. Дати учням завдання запам`ятати координати кожного знаку.  Час демонстрування таблиці спочатку 10 секунд, поступово зменшуємо до 3 секунд. Після закінчення – самоперевірка

а г т
в к л
ф е б
2 8 5
4 8 1
3 0 6

Вправи для вдосконалення розуміння речення

  1. Читання текстів – мініатюр з пропущеними словами.

Перший місяць осені за календарем – ……. Тихі, задумливі вересневі дні ще…….

Та подих осені вже відчутний у вечірній …… День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман……, розсіюється. Піднімається …… і обігріває землю.

Нерідко початок вересня ……своїм теплом, яскравістю. Сонце ще довго …… на ясному небосхилі. Та воно вже не таке……, як улітку. Повітря ……й легке, в ньому далеко чути кожен звук.

2. Додати риму.

Фарби дасть мені матуся,
Малювати я __________ .

Намалюю рідний край

Дім в селі, ставок і _____ .
Синє небо, жовте _______ .
Загляда до нас в ________ .
Чорнобривці в квітниках,
Полуниці на грядках,
І хліба вже чималі,
В небі линуть ­__________ .
Тут і гори, і долини,
Тут річки, моря, рівнини,
Тут тварини і птахи,
Ось струмок сховавсь у мхи.
Мати в аркуш подивилась,
Посмішка в очах з’явилась.
І сказала мати сину:
– Я молюсь за _______ .
І я вірю, Матір Божа
Україні __________ !

  1. Констуювання приказок, прислів`їв, загадок (за поданим початком знайти кінець).
  2. Складання речень, текстів, де кожне слово починається з заданої букви.

Стомлене сонце скотилося спати. Сивий сутінок спускається сходами. Спокій, сором, страх, сподівання стривожено сіють сумнів.

Завтра знову зійде зоря. Здивує. Захопить. Зігріє. Знайде зусилля. Зачарує.

Вправи з логічним навантаженням

«Що не вистачає?»

  • ЧАЙ – ЦУКОР, СУП – … (СІЛЬ)
  • ДЕРЕВО – ЛІС, МОРЕ –… ( ОКЕАН)
  • ПЛЯЖ – КУПАЛЬНИК, КУХНЯ – …(ФАРТУХ)
  • ШАЙБА – ХОКЕЙ, М`ЯЧ – …(ФУТБОЛ)

Виключіть зайві слова і об’єднаєте одним словом ті, що залишилися

  • Хустка, шарф, сорочка, м’яч, куртка
  • Пилка, ніж, сокира, куля, рубанок
  • Вітрило, якір, черевик, компас, лот
  • Вівчарка, дог, мопс, ​​папуга, такса
  • Кепка, шапка, берет, шкарпетки, панама
  • Пістолет, шабля, хустка, ніж, піка
  • Пісні, танці, сміх, салют, метал
  • Пензлик, папір, перо, туш, ліхтар
  • Груша, хрін, вишня, яблуко

Вибери потрібне слово

  • ЛІЛІЯ

Парта, помідор, квітка, небо

  • УРОК

Комар, школа, ліс, сестра, мило

  • ПАРК

Лимон, зірка, дерево, дошка, кіт

  • СВЯТО

Радість, сміх, салют, трава, килим

  • МАГАЗИН

Хлопчик, квітка, товар, гроші, поїзд

 «Доповни речення»

  • В телевізорі є … (вікно, екран, осінь, пульт, метро)
  • В людини є … (крило, рука, лапи, волосся, ніс )
  • В автомобіля є … (фара, хвіст, молоко, колесо, двері)

Яке слово зайве?

  • Сестра, брат, тато, мама, сусідка
  • Пенал, кулька, ручка, олівець
  • Рубанок, пилка, молоток, парус
  • Такса, мопс, папуга, бульдог
  • Яблуко, вишня, цибуля, слива
  • Хата, будинок, стіл, вілла, котедж
  • Фарба, олівець, вулиця, папір

Яке слово зайве?

  • Рік, день, сонце, місяць, доба.
  • Крейда, дошка, указка, мило, парта.
  • Автобус, трактор, вода, велосипед.

З`єднати зв`язані за змістом слова:

кулемет                                  квітка

сорока                                    паливо

тюльпан                                  інструмент

рубанок                                   птах

нафта                                      зброя

  • Зірвані або зрізані і складені у пучок квіти.
  • Холодна зброя з довгим сталевим зігнутим клинком.
  • Видне з землі на фоні неба скупчення дуже дрібних краплинок води.
  • Група людей, що складається з батьків, дітей, внуків і близьких родичів.
  • Те, що прикрашає, надає краси, гарного вигляду.
  • Водний простір поміж материками.

Що це?

  • кинга
  • зишот
  • овеціль
  • рчука
  • панел
  • тіларка
  • бюцдле
  • чийнак
  • лкожа
  • вкила
  • весенерь
  • жевонть
  • лопсатид

«Перетворення слів»

Змінюючи у слові «бік» першу літеру на іншу, утворіть і запишіть  якнайбільше нових слів, що мають інше значення.

  • Вік, рік, сік, лік, бік, тік.
  • Зірка, гірка, дірка, сірка, мірка.

Вправи для подолання технічних труднощів розвивають увагу до слова.

  • Лід – ліс кора – коса парта – карта бетон – батон страва – справа
  • Рік – рак нора – нога зірка – гірка обман – обмін скриня – скроня
  • Хід – рід гора – горе дірка – сірка думка – гумка болото – золото
  • Лік – сік пора – пола фірма – форма комар – комір перила – перина
  • Бік – бик воля – доля отара – опара привід – привіт родина – година
  • Тік – так   юрба – юрта дочка – дошка череда – середа борода – борона
  • Жир – жар мета – межа груша – група корона – колона вимова – вимога

 – Придумайте речення з новими словами.

«Чарівні нотки»

– Пригадайте і запишіть якнайбільше слів, що мають склади – назви нот ( до, ре, мі, фа, соль, ля, сі).
До + ля = доля, по + мі + до + ри = помідори, до + мі + но = доміно.

«Нові слова»

  • Додавши букву, що позначає  приголосний звук, утворіть нові слова від поданих слів: коза, рука, буква, коса, буря, мак, міх,  хід, пар, башта, луг.
  • Додавши букву, що позначає  голосний заук, утворіть нові слова: ряд, дача, клад, мова, дар.

Мак – смак, міх – сміх, хід – схід, ряд – уряд, лад – клад, пар – парк, дар – удар, мова – умова, клад – склад, дача – вдача, коза – козак.

Систематичний облік (контроль) і коригування швидкості вміння читати, проведення конкурсів на кращого читця, заучування напам’ять віршів, правильна організація позакласного читання – фактори, що позитивно впливають на вироблення техніки. Облік та коригування швидкості читання можна вести за допомогою екрана.

Піклуючись про якість навчання молодших школярів – читачів і формування в них читацьких навичок, вчитель не повинен забувати про сім’ю –середовище, яке істотно впливає на процес формування особистості. Пропагуючи батькам читання в сім’ї, їм можна дати рекомендації – пам`ятки.

  1. Хороше читання – запорука успішного навчання дитини з усіх предметів.
  2. Необхідно кожному з батьків знати основні вимоги швидкого, свідомого і виразного читання.
  3. Знаючи рекомендаційний список, допоможіть дитині підібрати потрібну книгу.
  4. Своя власна, хоч і невеличка, бібліотека дає дитині можливість обмінюватись книгами.
  5. Тільки спільні зусилля школи і сім’ї дадуть можливість досягти успіху.

Обов’язок вчителя – переконати батьків, щоб саме вони слідкували за грамотним, свідомим та виразним читанням власних дітей. Залучення батьків до багатосистемної роботи над впровадженням нових технологій для успішного оволодіння технікою читання – запорука досягнення бажаних результатів у всебічному розвитку дитини. Добре, коли батьки проявляють живий інтерес до експериментальних досліджень, які проводить вчитель. При зустрічах з батьками, проведенні батьківського всеобучу, вчителеві бажано акцентувати увагу на сумісній роботі педагога і сім’ї для досягнення поставленої мети, практикувати аналіз і наведення прикладів уже досягнутих здобутків при допомозі батьків. Можна запропонувати магнітофонний запис, де яскраво продемонстровано успіхи у формуванні читацьких навичок учнів класу і обговорити проблеми, що виникають, під час проведення “Круглого столу”.

Творчість вчителя породжує творчість учня. Якщо на кожний урок намагатися підбирати такі види навчальної діяльності, які дають матеріал для роздумів, можливість виявити ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості, творчості, це зацікавить дітей, викликає позитивні емоції, сприятиме діяльності, пошуку, формуванню школяра як читача.

Читання має стати стежиною, що веде до вершин розумового, морального й естетичного виховання.

Інтерес до читання потрібно виховувати в учнів не лише тому, щоб вони були стали розумними людьми, а головним чином для того, щоб діти виросли  добрими, відкритими, вміли розуміти оточуючих людей, співчувати та допомагати.

Авторськими правами на розміщений матеріал володіє автор, що підтверджено сертифікатом про публікацію №17-577 від 22.09.2017рокуВідповідальність за достовірність та якість викладеного матеріалу також несе автор матеріалу. 

 

��������...

Категорія: Для вчителів та батьків | Додав: sveta-ponomarenko
Переглядів: 365 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Школа України
Пошук
Новини освіти
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Погода
Код моєї кнопки
Корисні сайти
НАЗВАНИЕ
Перша сходинка школяра
Школьный дворик Рудаковой Лидии
КРИНИЧКА

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites